Help! Mijn kind is een moeilijker eter!

Bijgewerkt op: 14 feb.

Elke dag is het weer hetzelfde liedje. Iedereen zit aan tafel. Jij hebt weer alles uit de kast gehaald om iedereen van een lekkere warme maaltijd te voorzien. Vervolgens, ben je een strijd aan het voeren met je kind om in ieder geval een paar happen te nemen. Wat doe je verkeerd vraag je dan af? Kun je hier iets tegen doen?


Waarom is mijn kindje een moeilijke eter?

Wees gerust! Het ligt niet aan jou als ouder, wat een opluchting hè? Dit heeft namelijk alles te maken dat kinderen wisselende periodes hebben van grote en kleine porties eten. Dit komt door de fases van ontwikkeling en groei die de kinderen doormaken. Daarnaast kunnen kinderen na hun eerste jaar last krijgen van neofobie (bang voor alles wat vreemd is).Voordat deze fase begint, is het daarom handig als je kindje al kennis heeft gemaakt met verschillende smaken. Introduceer daarom tijdens het eerste levensjaar veel verschillende smaken, zodat je kindje alvast kan wennen. Hierbij hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet, die je kan toepassen om dit probleem te verhelpen:


Disclaimer: De tips werken niet bij alle kinderen ;-).


Tips en Tricks:

  1. Zien eten, doet eten – de bekende uitspraak. Kinderen ontwikkelen zich razendsnel en maken steeds meer eigen keuzes. Toch blijven de ouders de grote voorbeelden. Laat daarom aan je kindje zien dat jij gezond eet en drinkt en daar ook van geniet.

  2. Maak gezond eten op een leuke manier klaar – probeer uit wat jouw kind leuk vindt en maak bijvoorbeeld dieren of gezichtjes van fruit of een gezichtje op de boterham met het beleg. Of verbindt een leuk thema aan het eten. Houdt je kindje van prinsessen? Doe dan alsof het diner met allemaal prinsessen is.

  3. Kook samen – betrek je kindje bij het koken! Laat je kindje helpen met snijden (met een speciaal mes voor kinderen), groente wassen en samen het bord opmaken. Wanneer je het eten samen maakt met je kindje, zullen ze het makkelijker proeven en opeten. Het eetgedrag van je kindje kan ook positief beïnvloed worden door mee te laten helpen met de tafel dekken, het kindje laten kiezen tussen twee maaltijden en meebeslissen over wat er gegeten wordt.

  4. Eten is geen verplichting – stop met het aanbieden van eten, wanneer je kindje niet wil eten. Hierdoor voorkom je strijd aan tafel en dat je kindje een negatieve associatie krijgt met eten. Probeer er geen aandacht aan de besteden, de kans is dan groter dat je kindje vanzelf weer gaat eten. Of probeer het op een later moment nog een keer. Wist je dat… kinderen soms 10 tot 15 keer iets nieuws moeten proeven om aan de smaak te wennen?

  5. Kies een vast moment en eet aan tafel – eet op vaste tijdstippen en maak het niet te laat, zodat je kindje niet te moe is om van het eten te genieten. Door aan tafel te eten, zorg je ervoor dat de focus bij het eten ligt. Geen afleidingen van de tv, tablet of andere geluiden; kinderen zijn namelijk snel afgeleid. Eet je kindje het bordje niet leeg, bedenk dan dat hij/zij wel de smaken geproefd heeft en probeer daarna niet iets anders aan te bieden zoals een boterham. Door dit laatste te doen, houd je het (negatieve) eetgedrag in stand.

  6. Probeer eten op een andere manier klaar te maken – worden aardbeien bijvoorbeeld niet gegeten? Probeer het dan in een vorm van een smoothie. Wordt deze wel gedronken? Betrek je kindje dan bij de bereiding van de smoothie en laat zien dat de smoothie van aardbeien is gemaakt. Met groenten kun je dit bijvoorbeeld doen door het te verwerken in een pastasaus. Probeer voedingsmiddelen in ieder geval NIET naar binnen te krijgen door er appelmoes of ketchup op te doen. Hierdoor leren ze geen nieuwe smaken herkennen.

  7. Groente kleiner maken – mocht het na bovengenoemde tips alsnog niet helemaal lukken om voldoende groente bij je kindje naar binnen te krijgen. Probeer dan de groente heel klein te snijden, waardoor de groente heel moeilijk is te onderscheiden. Je kindje kan de stukken groente er op deze manier niet uitvissen.

  8. Probeer de Rapley-methode – deze methode gaat ervan uit dat baby’s zelf in staat zijn om te bepalen wanneer ze met vast voedsel beginnen. Je legt vaste voeding voor je kindje op een bord en je kindje mag zelf bepalen wat hij/zij pakt en hoeveel hij/zij in zijn/haar mondje stopt. Zo maken kinderen op een speelse manier kennis met verschillende soorten voedingsmiddelen. LET OP: je kan pas beginnen met het aanbieden van vaste voeding vanaf 6 maanden. Je kindje moet namelijk voldoende motorisch ontwikkeld zijn om stukken voeding op te pakken. Plus het spijsverteringssysteem moet de vaste voeding kunnen verteren. Verdiep je in deze methode of vraag je huisarts om advies.



Hoe pakken wij dit aan?

Bij Happy Melons zorgen wij ervoor dat er minimaal 100 gram groente in één warme maaltijd zit. De groenten maken wij klein, zodat het niet opvalt. Hierdoor kan de peuter/kleuter het er ook niet uitvissen en krijgt je kindje toch voldoende groente binnen. De peuters/kleuters maken hierdoor ook kennis met verschillende soorten groenten en smaken.


Wij bereiden elke week verse warme maaltijden voor de kinderopvang in de omgeving van Amsterdam. Hierover krijgen wij vele positieve reacties en de kinderen genieten er met volle teugen van.


Ben je als kinderopvang nieuwsgierig geworden naar onze warme maaltijden, vraag dan een gratis proefbox aan.


Laat het vooral ons weten als een van deze tips jou heeft geholpen en dat je kindje net zoals Isabelle heel blij is met haar nasi goreng!